A l’escola, a peu

A Lleida, gairebé la meitat dels nens i nenes van a peu a l’escola. És una bona dada, però els experts consideren que cal aconseguir-ne de millors, perquè l’activitat física entre els infants els prevé de malalties cròniques en l’edat adulta.

Un projecte de la Universitat de Lleida, en el qual s’hi han implicat diferents escoles de la ciutat, promou el desplaçament actiu a les escoles. La Fundació Jaume Casademont li dóna suport a través d’una Beca Actívica.

Joaquim Reverter és professor a la Facultat d’Educació de la Universitat de Lleida i membre del grup de recerca “Moviment Humà”. Dirigeix el projecte “Desplaçament actiu a les escoles de Lleida”, què vol desenvolupar un programa d’intervenció didàctica adreçat als pares i alumnes amb la finalitat de conscienciar-los dels avantatges de fer un desplaçament actiu a l’escola.

Els promotors del projecte assenyalen que la inactivitat física entre els joves és una epidèmia internacional, que pot contribuir al desenvolupament de malalties cròniques en l’edat adulta. Afegeixen dades: només un 9% dels nens del Canadà i el 4% dels estatunidencs acumulen la quantitat diària recomanada d’activitat física, que és d’uns seixanta minuts. Aclareixen que cal que sigui una activitat física vigorosa, per la qual cosa, el desplaçament a peu a l’escola pot constituir —i de fet ho és allà on es du a terme— la principal aportació d’activitat diària en els infants.

Pel que fa a Lleida, àmbit de l’estudi de Joaquim Reverter i el seu equip, les dades són molt diferents, perquè les enquestes que han realitzat revelen que un 68,5% dels escolars que hi han participat es desplacen activament a l’escola. A més, els infants enquestats consideren que els camins que fan servir són segurs (un factor decisiu quan els pares han de prendre la decisió de deixar que els fills vagin sols, a peu, a l’escola) i que el centre escolar es troba a suficientment a prop de casa seva.

L’estudi i els seus resultat suggereixen que, tot i que més de la meitat dels infants són actius en el seu desplaçament a l’escola, cal treballar per assolir uns índex de desplaçament més importants i més segurs per anar a l’escola. És per assolir l’objectiu que treballen en el programa d’intervenció didàctica que ha rebut el suport d’una Beca Actívica de la Fundació Jaume Casademont.