Grans Espectacles del Cel: eclipsis, aurores i pluges d’estels

Una conferència de la Butaca Jaume Casademont a càrrec del
Dr. Miquel Serra-Ricart
Investigador de l’Institut d’Astrofísica de Canàries i president de Shelios.
13 de maig de 2016. 19:00 h.
Auditori del Centre Cultural La Mercè.
Pujada de la Mercè, 12. 17004 GIRONA
L’assistència és gratuïta però cal inscriure’s a www.fundaciojaumecasademont.cat
Més informació a info@fundaciojaumecasademont.cat

“De les innombrables belleses naturals que posseeix el nostre planeta, el cel ocupa un lloc privilegiat. Un cel estrellat constitueix, per si sol, un gran espectacle. Però, de tant en tant, els nostres cels poden il·luminar-se amb la màgia de les aurores, el centelleig de centenars d’estels fugaços, o la sobtada nit d’un eclipsi. I és llavors quan podrem presenciar els espectacles més grans celestes. L’objectiu de la xerrada és presentar les diferents expedicions astronòmiques que la nostra associació científic cultural Shelios ha organitzat en els últims deu anys prestant una especial atenció a les realitzades en els anys 2003 i 2010 a l’Antàrtica i a l’illa de Pasqua, respectivament, per l’observació de dos eclipsis totals de sol. Aquests projectes sempre tenen com a objectiu últim la divulgació de l’Astronomia i en la xerrada presentarem les diferents eines que hem ideat per portar l’Astronomia a la nostra societat.”
Miquel Serra-Ricart, va néixer a Barcelona el 1966 i va obtenir el grau de llicenciat en Ciències Físiques a la Universitat de Barcelona, el 1989. Aquell mateix any li van concedir un contracte d’astrònom resident a l’Institut d’Astrofísica de Canàries (IAC, Tenerife). El 1993 es va doctorar en astrofísica a la Universitat de La Laguna (Tenerife) amb la tesi titulada “Aplicacions de xarxes de neurones artificials a l’astronomia” que va aportar noves tècniques d’anàlisi a l’Astronomia. Els seus principals camps d’investigació han estat els cossos menors del sistema solar (cometes i asteroides) i les lents gravitacionals. Des del 1994 exerceix el càrrec d’administrador de l’Observatori del Teide, moment en què també va començar una important tasca de divulgació de l’astronomia. L’any 1998 va crear l’associació Shelios, de la que n’és president, amb el principal objectiu de “caçar” els grans espectacles celestes del nostre planeta.
Amb la col·laboració del prestigiós astrofotògraf Juan Carlos Casado va idear, l’any 2001, el projecte fotogràfic tierrayestrellas.com. L’any 2002 va fundar, amb fons del Ministeri d’Educació i Ciència, el portal educatiu astroaula.com. L’any 2004 va crear el projecte sociocultural “La Ruta de les Estrelles” on joves estudiants de secundària tenen l’oportunitat de formar part d’expedicions científiques al costat d’astrònoms professionals amb un clar objectiu: fomentar vocacions científiques.
Des de l’any 2011 és el responsable, per part de l’IAC, del projecte europeu GLORIA on es planteja realitzar Ciència Ciutadana a partir d’una xarxa de telescopis robòtics. Gràcies a GLORIA Serra-Ricart ha pogut compaginar activitats de divulgació i investigació sota el paraigua de la Ciència Ciutadana. Durant els anys 2016, 17 i 18 formarà part -com a responsable per part de l’IAC- del projecte europeu STAR4ALL on el principal objectiu és “defensar el dret dels ciutadans per uns cels amb estrelles”.
Durant els últims vint anys en Miquel ha viatjant arreu del món cercant cadascun dels anteriors fenòmens. Més de 100 articles científics, l’administració d’un Observatori Astronòmic i 17 expedicions són garantia de l’alt grau de compromís i del “bon fer” que Miquel Serra-Ricart té amb l’astronomia.
La Butaca Jaume Casademont és una iniciativa de la Fundació Jaume Casademont, que compta amb la col·laboració d’Empordàlia, Amandín, Llet Nostre, Biscuits Trias, Plusfresc, la Universitat de Girona i de l’Ajuntament de Girona, a través de l’Escola Municipal d’Humanitats.